Tylko ścisła współpraca psychologa i logopedy może pomóc dziecku w terapii. Otwórzmy się na inne dziedziny i pracujmy razem. Dla dobra naszych pacjentów.
W naszej praktyce terapeutycznej coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, kiedy samodzielnie pracujący, nawet najlepszy w swojej dziedzinie specjalista nie jest w stanie spowodować postępu w terapii małych pacjentów. Dopiero otwarcie na wiedzę pochodzącą z innych obszarów pomaga dostrzec drogę wyjścia z zastoju lub kryzysu. Ten wniosek wydaje się oczywisty. Jednak w praktyce rzadko zdarza się, żeby z dzieckiem wymagającym wsparcia w rozwoju pracowały zespoły specjalistów różnych specjalizacji, chyba że dziecko pozostaje pod opieką ośrodka wczesnej interwencji lub poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Często to na barkach rodziców spoczywa ciężar kompletowania opinii o stanie zdrowia dziecka z perspektywy różnych lekarzy, psychologów, pedagogów, logopedów i fizjoterapeutów. Rodzice pielgrzymują od gabinetu do gabinetu. Każdy specjalista poznaje ich dziecko od nowa, weryfikuje od nowa jego zdolności poznawcze, testuje podobnymi metodami, zadaje porównywalne pytania i boryka się z tymi samymi problemami w kontakcie. Interwencja się opóźnia, specjaliści tracą czas i energię, a dziecko traci szansę na postępy w rozwoju.
W naszej pracy terapeutycznej nieraz stawałyśmy wobec podobnej sytuacji. Tymczasem współpraca logopedy z psychologiem, choć intuicyjnie wydawać by się mogła potrzebą oczywistą, w praktyce nie jest standardem. Jeśli psycholog kieruje pacjenta do logopedy, to głównie w celu zbadania prawidłowości anatomii narządów artykulacyjnych. A to za mało, aby na przykład ocenić poziom rozwoju mowy. Dopiero kiedy decydujemy się na ścisłą współpracę, dostrzegamy, jak dużą oszczędność czasu i poprawę efektów terapii ona przynosi. Szczególnie jeśli chodzi o dzieci nisko werbalne, niewerbalne czy korzystające z komunikacji alternatywnej oraz w spektrum autyzmu.
Kontakt z dobrym logopedą może znacznie poprawić poziom komunikacji z pacjentem. Zarówno podczas diagnozy, podczas procesu planowania terapii, jak i w jej trakcie. Aspekt komunikacyjny jest niezwykle istotnym elementem rozwoju poznawczego, gdyż może blokować porozumienie z pacjentem już na etapie diagnozy. Bardzo często dzieci, które słabo mówią, nie mówią wcale lub korzystają z komunikacji alternatywnej, nie poddają się psychologicznym procedurom diagnostycznym, ponieważ stosowane standardowe testy wymagają pełnej obustronnej komunikacji w mowie. Dzieci te są więc z takiej diagnostyki wykluczone. Zdarza się również, że zostaje zaniżona ocena poziomu ich sprawności intelektualnej. Logopeda, który zazwyczaj pracuje jako pierwszy z dzieckiem niemówiącym czy słabo mówiącym, będzie w stanie dostarczyć psychologowi spostrzeżeń dotyczących umiejętności komunikacyjnych dziecka, może też przedstawić psychologowi indywidualny system komunikacji alternatywnej opracowany dla konkretnego dziecka, np. z użyciem pomocy „Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji wraz z propozycjami strategii terapeutycznych” Magdaleny Grycman. Dzięki temu psycholog może zastosować test niewerbalny, np. TONI-4, którego przeprowadzenie nie wymaga komunikacji werbalnej z pacjentem.
Psycholog to niezbędny specjalista, który mógłby wesprzeć pracującego z deficytami mowy logopedę. Pomoże określić, na jakim poziomie poznawczym znajduje się dziecko w terapii. Czy jest gotowe, aby wprowadzić symbole do komunikacji? Czy intelektualnie jest w stanie osiągnąć określone umiejętności komunikacyjne?
Kiedy w terapii logopedycznej dziecko dochodzi do krytycznego pułapu umiejętności i nie może go pokonać – np. nie rozumie związków frazeologicznych, nie jest w stanie zrozumieć, że jeden wyraz może mieć kilka znaczeń, nie rozumie analogii lub relacji czasowo-przestrzennych – wtedy opinia psychologa może pomóc określić, w jakim kierunku ma zmierzać logopeda, na ile dziecko będzie w stanie rozwinąć umiejętności mowy.
Również w terapii dzieci autystycznych logopeda zbyt rzadko jest włączany w proces planowania terapii, w którym bardzo istotny jest rozwój kompetencji komunikacyjnych. Dzieci w spektrum często nie wykazują chęci do nawiązania kontaktu, ważne jest, aby je dobrze poznać, dostrzec ich zainteresowania, ulubione zabawy i wykorzystywać to w budowaniu relacji. Dzięki takiemu podejściu zwiększymy skuteczność pracy nad rozwojem umiejętności komunikacji i mowy, mniejsze też będzie ryzyko uszczerbku na emocjach dziecka.
Współpraca specjalistów jest niezmiernie ważna nie tylko dlatego, że zapewni spójność terapii dziecka i jej optymalny przebieg. Może być dużym wsparciem zwiększającym poczucie komfortu i stabilizacji dla rodziców dzieci z deficytami i trudnościami rozwojowymi. Rodzice ci nie mają zapewnionego instytucjonalnego wsparcia. Często przechodzą kryzysy związane z problemami w rozwoju dziecka – już na początku, w momencie diagnozy. Następnie, kiedy trzeba dotrzeć do terapeutów, a w końcu, by kontynuować terapię. Współpraca specjalistów niewątpliwie pomogłaby rodzicom odnaleźć się w trudnej sytuacji i podejmować kolejne decyzje, mając na względzie nie tylko dobro dziecka, ale i całej rodziny.
Przykłady:
Ścisła współpraca logopedy i psychologa poszerza potencjalne grono właściwie zdiagnozowanych i objętych właściwą terapią pacjentów. Specjaliści nie byliby w stanie do nich skutecznie dotrzeć, gdyby nie lepsze poznanie ich potencjału poznawczego i komunikacyjnego, a takie jest możliwe dzięki ścisłej współpracy terapeutów różnych dziedzin.